Impactul COVID-19 asupra industriei Data Center

DATACENTER FORUM 2020 > Blog > Știri > Impactul COVID-19 asupra industriei Data Center

0

Impactul COVID-19 asupra industriei Data Center

13 aprilie 2020 | dcf | Știri

Impactul COVID-19 asupra industriei Data Center

Adoptarea pe scară largă a distanţării sociale și a lucrului la distanță – ca urmare a extinderii rapide a pandemiei COVID-19 – a avut efecte directe asupra centrelor de date. Acestea au fost nevoite să ia măsuri atât pentru a face față creșterii nivelurilor de trafic și de încărcare, cât și pentru a-și proteja personalul împotriva riscului de infectare cu noul coronavirus SARS-CoV-2, care ar putea duce la reducerea capacității de operare sau chiar încetarea activității. Industria Data Center a beneficiat de o atenție deosebită din partea unor autorităţi naţionale (Belgia, Franţa, Germania, Italia, Irlanda etc.) care au introdus drepturi explicite pentru deplasarea personalului tehnic. Din păcate, România nu a avut o abordare similară, ceea ce arată că domeniul nu are încă statutul de resursă critică pentru economie.

Ce măsuri au adoptat marii jucători

De exemplu, Equinix, unul dintre cei mai mari operatori de Data Centere (peste 200 la nivel global), a anunțat încă de acum o lună restrângerea accesului clienților, contractorilor și vendorilor de echipamente non-critice în centrele din Italia, Spania, Franța și Germania. În restul celor 21 de țări unde deține facilități, Equinix a solicitat clienților să își reducă vizitele doar la cele mai urgente și critice lucrări. Pentru a încuraja aceste decizii, compania a anunțat că, în funcție de situație, va lua în calcul reduceri de tarife pentru serviciul „Smart Hands“, prin care personalul centrelor poate fi solicitat pentru a realiza instalarea de echipamente pentru clienți. Conform anunțului oficial, măsurile luate fac parte din planul de Business Continuity al operatorului, având scopul de a reduce riscul de infectare al personalului și de a maximiza capacitatea de operare și livrare a serviciilor.

Equinix nu este însă singura companie care a luat astfel de măsuri de protecție împotriva noului coronavirus. Digital Realty Trust Inc., care operează 210 centre la nivel global, monitorizează constant temperatura angajaților din facilitățile deținute în Singapore și Hong Kong. În plus, compania a creat și adoptat în toate locațiile proceduri speciale de protecție, care prevăd crearea de echipe de igienizare, curățarea suprafețelor de contact utilizate intens (precum mânerele ușilor, tastaturile de acces și cititoarele biometrice) etc. De asemenea, au fost luate măsuri ca toate facilitățile să dispună de provizii de alimente și apă și spații de somn, care să permită izolarea personalului până la 72 de ore.

Totodată, tot mai multe centre de date își dotează forțele de securitate cu mijloace avansate de protecție și termometre cu infraroșu pentru a limita accesul persoanelor a căror temperatură depășește 37,3º C, indiferent dacă este vorba de proprii angajați sau de vizitatori. De asemenea, sistemele de monitorizare video și cele de securitate fizică sunt utilizate intens pentru a controla deplasarea persoanelor în interiorul centrelor și a identifica contacții și zonele cu risc de contaminare în cazul depistării unui caz de infecție.

Recomandările Uptime Institute

Pentru a veni în sprijinul operatorilor de infrastructuri critice, Uptime Institute a publicat recent un ghid cu recomandări care să le permită acestora să ia măsuri eficiente de răspuns împotriva pandemiei COVID-19 și să îi ajute să pregătească strategii și măsuri adecvate pentru viitoarele epidemii. (Documentul „COVID-19: Uptime Institute Bulletin No. 1“ poate fi accesat aici.)

Specialiștii Uptime recomandă crearea unui plan de intervenție pe mai multe niveluri, care include proceduri de escaladare ce merg de la instituirea unor măsuri de protecție uzuale, până la adoptarea de strategii de tipul Lights-Out-Operations (LOO – pentru a minimiza intervenția personalului prin utilizarea de soluții de analiză, Machine Learning și automatizări) sau chiar închiderea completă a centrului. Planul trebuie să stabilească acțiunile specifice fiecărui nivel, circumstanțele care justifică trecerea la următorul nivel, precum și impactul asupra operațiunilor din centrul de date și asupra nivelurilor de calitate și disponibilitate a serviciilor.

Printre măsurile concrete menționate în documentul Uptime se numără:

  • identificarea unor soluții alternative pentru aprovizionarea cu piese (componente de rețelistică, rack-uri etc.), pentru a preveni sincopele ce pot apărea;
  • verificarea soluțiilor de Power backup și crearea unor rezerve îndestulătoare de combustibil pentru generatoarele Diesel;
  • reducerea la minimum a operațiunilor de mentenanță non-esențiale;
  • crearea de echipe operaționale de rezervă, prin identificarea rolurilor-cheie și a resurselor disponibile;
  • testarea soluțiilor VPN în condiții de stress, cu un număr mare de utilizatori concurenți pe perioade lungi pentru a verifica modalitățile și condițiile în care personalul centrelor de date ar putea lucra de la distanță.

În prezent însă, numărul centrelor de date capabile să opereze complet în mod „Remote work“ este redus. Din fericire, sistemele de tipul Data Center Infrastructure Management (DCIM) pot compensa parțial acest deficit prin livrarea centralizată și automată de informații despre parametrii de funcționare ai centrului de date. Accesul în timp real la astfel de date, posibilitatea corelării lor și funcționalitățile de analiză facilitează luarea rapidă a deciziilor de la distanță, simplifică procesul de management și reduce efortul operațional al echipei aflate în centrul de date. (Mai multe detalii despre avantajele sistemelor DCIM de a doua generație puteți afla aici.)

Pandemia COVID-19 a impus deja măsuri specifice de protecție în operarea centrelor de date, a căror adopție nu este opțională deoarece au un rol-cheie în ținerea sub control a riscurilor și asigurarea continuității operaționale. Aceste proceduri și bune practici vor servi ca bază în definirea noilor standarde de protecție ce vor fi adoptate la nivel global în industria centrelor de date după finalizarea crizei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *